Nie bez przyczyny mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Jeżeli ktoś nie przyłoży się do reklamy, to prawdopodobnie nie osiągnie sukcesu, ponieważ nie przekona potencjalnych klientów, a może nawet do nich nie dotrze. Jedynie duże marki byłyby w stanie sobie bez tego poradzić, jednak wówczas mogłyby zostać szybko zapomniane. Czy jednak znaczenie ma to, jakie kolory używane są w reklamie?
Dlaczego kolory mają znaczenie?
Określone kolory kojarzą nam się z określonymi emocjami, np. niebieski kojarzy się wielu osobom ze spokojem, niektórym również ze smutkiem. Z tego wynika, że barwy mogą wpływać na nastrój odbiorców, lecz nie tylko – służą one również do przyciągania uwagi. To wciąż nie wszystko – kolory potrafią wpływać nawet na reakcje fizyczne organizmu.
Koło barw
Zapoznanie się z nim ułatwia późniejsze łączenie kolorów. Po jednej stronie koła znajdują się barwy ciepłe, a po drugiej barwy chłodne. Te pierwsze zazwyczaj pobudzają, ponieważ są energetyczne. Należą do nich m. in. czerwony i pomarańczowy. Z kolei chłodne barwy takie, jak fiolet i niebieski dają poczucie spokoju.
Koło daje różne możliwości łączenia barw – kolory podstawowe, analogiczne, triadyczne, dzielące-uzupełniające, z wykorzystaniem schematu prostokąta oraz schematu kwadratu.
Znaczenie kolorów w reklamie
Kolory są niezwykle ważne we wszystkich reklamach – zarówno tych na papierze, jak i w telewizji oraz internecie. Zasady ich stosowania są bardzo podobne, niezależnie od tego, w jakich mediach są umieszczone – jednocześnie w internecie istotniejsze są kolory przyciągające uwagę. Zazwyczaj można natknąć się na intensywne barwy, ponieważ to właśnie one najbardziej przyciągają uwagę. Warto dowiedzieć się, jak poszczególne barwy oddziałują na odbiorców.
Kolor żółty – kojarzy się on ze słońcem, a w konsekwencji tego z radością i energią. Ten kolor sprawdzi się w reklamach produktów dla dzieci oraz wszystkich tych, które mają na celu wzbudzenie ciepłych uczuć oraz poczucia bezpieczeństwa.
Kolor czerwony – w jego przypadku bardzo wiele zależy od odcienia, przy czym zazwyczaj kojarzy się on z miłością, gniewem, pasją, energią oraz innymi intensywnymi emocjami. Kolor czerwony zawsze przyciąga uwagę, dlatego będzie idealny do stworzenia logo. Jasna czerwień to radość, miłość, seksualność i energia, a ciemna czerwień symbolizuje przywództwo, siłę i wigor, a nawet gniew.
Kolor pomarańczowy – to kolor determinacji oraz fascynacji, który ma w sobie też nieco z energetyzującej żółci i czerwieni. Użycie go w reklamie jedzenia będzie stymulować apetyt. Tutaj jednak jak przy czerwieni trzeba uważać na odcień, ponieważ podczas gdy czerwona pomarańcz kojarzy się z przyjemnością, pragnieniem i dominacją, tak typowo ciemna pomarańcz może przywodzić na myśl oszustwo.
Kolor niebieski – przywodzi na myśl spokój, stabilizację i lojalność. Sprawdzi się w reklamach produktów związanych z niebem, wodą i czystością.
Kolor zielony – to nie tylko natura, lecz również harmonia, świeżość i bezpieczeństwo. Doskonale sprawdzi się w reklamach produktów ekologicznych, a także leków.
Kolor czarny – mimo że uznawany jest za neutralny, obecnie kojarzy się przede wszystkim z elegancją i tajemniczością. Doskonale sprawdzi się w reklamach produktów luksusowych.
Przeczytaj także: Reklama na Facebooku – garść informacji