FinanseMarketing

E-mail marketing – jak go odpowiednio zaplanować?

E-mail marketing – jak go odpowiednio zaplanować?

E-mail marketing to marketing, który do przesyłania danych oraz pozyskiwania klientów wykorzystuje internet oraz strony www. Marketingiem internetowym są np.banery, reklamy w serwisach społecznościowych oraz e-maile zawierające reklamy.

Procesy i zadania marketingu

Marketing bezpośredni, do jakiego zalicza się e-mail marketing ma za zadanie analizowanie, planowanie, realizację oraz kontrolę następujących procesów:
– wysyłanie wiadomości e-mail,
– zarządzanie adresami e-mail,
– budowa list z adresami e-mail,
– pisanie wiadomości e-mail,
– obsługa e-maili zwrotnych,
– tworzenie wzorów komunikacyjnych za pomocą poczty elektronicznej.

Do zadań marketingu bezpośredniego należą:
– zdobywanie zaufania konsumentów,
– budowa dobrych relacji z klientami,
– stworzenie dobrego wizerunku przedsiębiorstwa,
– sprzedaż towarów i usług.

Do wykonania tych zadań używa się newsletterów, biuletynów oraz reklam w e-mailach.

E-mail marketing wykorzystywany jest w różnych działaniach m.in:
– promocjach,
– programach lojalnościowych,
– badaniach rynku marketingowe,
– działaniach wizerunkowych,
– komunikacji wewnątrz przedsiębiorstwa.

Planowanie e-mail marketingu

Aby marketing przyniósł satysfakcjonujące nas wyniki, trzeba określić cele jakie chcemy osiągnąć i poświęcić trochę czasu na wykonanie kilku niezbędnych zadań, które przybliża nas do wyznaczonych celów, zadaniami tymi są:

*codziennie lub kilka razy tygodniowo:
– zaplanować posty,
– napisać teksty, które znajdą się w postach,
– utworzyć grafikę do postów,
– dodać zaplanowane posty;

* raz tygodniowo:
– stworzyć artykuł na bloga,
– przygotować reklamę w formie tekstu i grafiki,
– zaplanować płatną kampanię,
– przeanalizować dotychczasowe statystyki;

* raz w miesiącu:
– zoptymalizować procesu zachodzące wśród postów,
– nadzorować wyznaczone i osiągnięte cele.

Warto także obserwować kilka wskaźników, są nimi:
– ilość klientów wyrażających zgodę na kontakt,
– liczba odczytywanych e-maili,
– ruch na stronie internetowej oraz czas jaki spędzają na niej klienci,
– zasięg naszych postów i aktywność względem nich,
– koszt kliknięć w reklamę,
– sprzedaż netto,
– ilość anulowanych zamówień,
– zarobek z przeprowadzonych transakcji.

Przed rozpoczęciem e-mail marketing należy stworzyć sobie profil klienta do którego chcemy dotrzeć. Profi ten pomoże w dostosowaniu treści reklamowych i postów oraz w zaplanowaniu kosztów reklamy. W profilu klienta trzeba zawrzeć podstawowe dane o nim, jego zainteresowania, problemy oraz możliwości lub przeszkody, które mogą wpłynąć na wybór jego zakupów. Im więcej szczegółów zdobędziesz na temat klienta tym większa szansa na oszczędność pieniędzy w przyszłości.

Następnym krokiem jest wybranie kanałów komunikacji. Często są to portale społecznościowe typu Facebook lub Instagram, które zrzeszają dużą liczbę potencjalnych klientów. Kanałem takim mogą być również wiadomości e-mail, lecz należy pamiętać, że lepiej skupić się na dwóch kanałach komunikacji i mieć dobre efekty niż na wielu i efektów swojej pracy nie mieć.

Zanim rozpoczniemy realizację zadań e-mail marketingu powinniśmy również określić jaki budżet możemy przeznaczyć aby zareklamować swoją firmę i produkty. Najlepiej jest zacząć od sum w granicach kilkuset złotych i obserwować efekty, jeśli po określonym czasie nie będą one dla nas satysfakcjonujące, wtedy możemy przeznaczyć na reklamę większy budżet.

Udostępnij

O autorze