W dzisiejszej rzeczywistości, w której na rynku funkcjonuje setki firm świadczących podobne usługi i oferujących podobne produkty, zdobycie klienta może się okazać szalenie trudne. To jednak klienci są podstawą funkcjonowania każdej z nich, a więc walka o każdą osobę trwa nieprzerwanie. Proces pozyskiwania potencjalnych klientów i grupowanie ich w ramach baz danych jest długotrwały i wymaga znajomości pewnych procesów i zasad.
Czym są bazy danych i jak się je tworzy? W jaki sposób można pozyskać numer telefonu i inne dane kontaktowe? Czy lepiej jest budować własną bazę danych, czy może prościej, szybciej i lepiej będzie kupić gotową? Poniżej przedstawimy odpowiedzi na wszystkie te pytania.
Czym są bazy danych?
Bazą danych nazywamy zbiór informacji, a więc danych, który przechowywany jest w systemie komputerowym firmy. Jest to więc zapisany na dysku plik z wybranymi, usystematyzowanymi informacjami. W przypadku baz tworzonych na potrzeby firm pozyskujących klientów, baza danych będzie zawierała dane kontaktowe osób będących potencjalnymi klientami – imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu.
Bazy danych w telemarketingu
Wyjątkowo obszerne bazy danych znajdują się w posiadaniu firm świadczących usługi telemarketingowe – to absolutna podstawa ich działania. Dzięki temu konsultanci mogą codziennie docierać do dziesiątek, a nawet setek osób potencjalnie zainteresowanych usługami firmy.
Obecnie jednak prawie każda firma, nie tylko telemarketingowa, pozyskuje i gromadzi dane, aby w przyszłości wykorzystać je jako tak zwane leady sprzedażowe. Zanim jednak będzie mogła to zrobić, musi te informacje pozyskać. W jaki sposób?
Zakup czy tworzenie bazy danych od podstaw?
W zasadzie nie ma nic prostszego niż zakup bazy danych – obecnie nawet kilkudziesięciu dostawców oferuje sprzedaż gotowych, obszernych baz danych. To działanie szybkie, jednorazowe i efektywne – przynajmniej pozorne. Bo choć w jednej chwili otrzymujemy plik z setkami czy nawet tysiącami kontaktów, to nie mamy żadnej pewności, że są to kontakty wartościowe i, co równie ważne, pozyskane w sposób legalny. Może się niestety okazać, że duża część z nich jest całkowicie bezużyteczna.
Lepszym pomysłem jest więc utworzyć nową bazę danych – to wprawdzie sposób znacznie bardziej długotrwały i kosztowny, ale w szerszej perspektywie może się okazać efektywniejszy i bardziej opłacalny. W procesie tworzenia takiej bazy pozyskujemy bowiem kontakty do osób, które w jakiś sposób weszły w interakcję z naszą firmą i jej ofertą i wyraziły wstępne nią zainteresowanie. Wystarczy tylko zachęcić je do pozostawienia swoich danych kontaktowych, które lądują oczywiście w tabeli bazy.
Jak zbudować dobrą bazę danych?
Istnieje wiele kanałów, za których pośrednictwem możesz dotrzeć do potencjalnych klientów i skłonić ich do pozostawienia danych kontaktowych. Należą do nich między innymi infolinia, social media oraz firmowa strona internetowa. Osoby odwiedzające je muszą jednak zostać w jakiś sposób zachęcone do wypełnienia formularza z informacjami kontaktowymi – powinny coś dostać w zamian.
Planowanie to podstawa
Utworzeniu bazy danych służy tak zwany database marketing będący wsparciem dla odpowiednio przygotowanej kampanii marketingowej. To rodzaj działań opartych na zbieraniu i analizie informacji o obecnych lub potencjalnych klientach. Jak się więc przygotować do stworzenia nowej bazy danych? Jakie działania możesz podjąć?
Strona internetowa
Na stronie internetowej przedsiębiorcy zamieszczają nie tylko swoją ofertę i ciekawe wpisy na blogu, ale także formularze do pozyskiwania danych. Strony te to tak zwane landing page, służące właśnie budowaniu relacji z odbiorcami. Podstawą jest jednak wypełnienie jej wartościową treścią i oczywiście stworzenie formularza, za którego pośrednictwem określona osoba może podzielić się swoimi danymi kontaktowymi.
Reklamy w social mediach
Baza danych może zostać zbudowana dzięki reklamom zamieszczanym w social mediach – to wyjątkowo skuteczny sposób na dotarcie do użytkownika i zainteresowanie go produktem czy usługą, a także na budowanie relacji w oparciu o zaufanie do marki i jej oferty. A wszystko to może się dziać z pominięciem firmowej strony internetowej.
Wszystko dzięki Lead Ads, dzięki któremu można stworzyć i dodać przycisk CTA (Call To Action). Wystarczy, że użytkownik w niego kliknie, a na ekranie jego urządzenia pojawi się formularz. Co ciekawe, osoba ta nie musi wypełniać go ręcznie – pola w formularzu uzupełnią się automatycznie o dane pobrane z profilu. Taki typ pozyskiwania ewentualnych klientów jest bardzo wygodny i efektywny i warto zdawać sobie sprawę z istnienia tej możliwości.
Newslettery
Stworzenie newslettera do również dobre rozwiązanie – dzięki niemu nasza baza danych może szybko wypełnić się nowymi kontaktami. Newsletter wykorzystywany jest w ramach tak zwanego e-mail marketingu. Dzięki wiadomościom elektronicznym możesz docierać do odbiorców oferując im ciekawe, wartościowe informacje, przekazywać wiadomości o promocjach, konkursach i innych ciekawych wydarzeniach.
Aby baza danych mogła zostać powiększona, na stronie internetowej należy zamieścić formularz zapisu do newslettera (ważny jest język korzyści!), który pozwala odbiorcy na otrzymywanie błyskawicznych powiadomień. A każde wprowadzenie przez odbiorcę danych kontaktowych (adres e-mail, numer telefonu) to kolejna cenna pozycja w bazie danych.
Grupy tematyczne w mediach społecznościowych
Baza danych może zostać rozbudowana również dzięki Twojej aktywnej obecności w social mediach, na przykład na Facebooku. Wystarczy założyć profil firmowy i udzielać się w tematycznych grupach. Ale to nie wszystko – profil musi być regularnie prowadzony i zawierać atrakcyjny content, w przeciwnym przypadku nie znajdziesz dzięki niemu klienta.
Komentuj i obserwuj powiązane posty, na podstawie działań i zapytań użytkowników publikuj ciekawe wpisy, oferując eksperckie porady i rzetelne informacje. Dodanie infografiki lub tabeli z danymi zwiększy przejrzystość i atrakcyjność przekazu. Koniecznie też aktywuj formularz zapisu do newslettera, a do Twojej bazy szybko dołączą kolejne leady.
Bot
Implementacja bota jest dobrym pomysłem, aby bazę uzupełnić o kolejnych klientów korzystających z Facebooka. Zwykle wolą oni porozumiewać się poprzez wiadomości Messenger niż poprzez e-mail – to szybszy i łatwiejszy w odbiorze sposób komunikacji. Do czego może się przydać bot w Twojej firmie? Na przykład do składania rezerwacji, sprawdzenia dostępności usługi lub produktu czy wreszcie zadania pytania związanego z ceną danego dobra. Na podstawie odpowiedzi na zadane pytania można nawet określić status społeczny i finansowy i dopasować ofertę do możliwości i oczekiwań klienta. A przede wszystkim – uzupełnić bazę danych.
Podsumowanie
Stworzenie bazy danych wydaje się być zadaniem wyjątkowo trudnym i czasochłonnym. Jednak dzięki nowoczesnym technologiom i narzędziom może okazać się przedsięwzięciem, które przyniesie Twojej firmie wymierne korzyści. Pamiętaj, aby wykorzystać wszelkie dostępne kanały, stworzyć krótkie i przejrzyste formularze kontaktowe zachęcające odbiorców do wypełnienia.