Strategia obecności w mediach społecznościowych stanowi nieodłączny aspekt strategii marketingowej wielu firm. Opiera się o starannie opracowany sposób komunikacji z odbiorcami, ale też wybór kanałów, w których marka będzie występować. Jak przygotować strategię w social mediach? Sprawdźmy!
Strategia social media – czym jest?
Strategia social media to plan działań w mediach społecznościowych, jaki firmy opracowują po to, by realizować swoje cele marketingowe. Dobra strategia musi być spójna ze stylem komunikacyjnym firmy, a jednocześnie atrakcyjna dla użytkowników i angażująca. Treści dostosowane do każdego z kanałów społecznościowych, z których korzysta firma powinny być spójne, odpowiednie do grupy docelowej i zgodne z oczekiwaniami oraz potrzebami, jakie firma pragnie zrealizować. W związku jednak z tym, że w social mediach wszystko dzieje się niezwykle dynamicznie, warto uwzględniać zmieniające się trendy i być elastycznym.
Jak opracować strategię w social mediach?
W związku z tym, jak ważną rolę pełni strategia w social mediach, musi być ona dobrze i starannie opracowana. Jeśli zlecisz prowadzenie Social Media ekspertom, to oni zajmą się stworzeniem dla Ciebie strategii w oparciu o potrzeby i cele Twojej marki. Jeśli natomiast chcesz stworzyć ją na własną rękę, to prezentujemy kilka elementów, które pomogą w jej opracowaniu.
- Zacznij od analizy SWOT, czyli rozważenia, jakie są mocne i słabe strony Twojej firmy. Wyznacz mocne i słabe strony wewnątrz organizacji, ale też szanse i zagrożenia na zewnątrz firmy.
- Kolejnym krokiem jest analiza konkurencji. Co stanowi jej siłę? Jaka jest Twoja przewaga, a nad czym musisz popracować? Wyeksponuj w strategii aspekty, które różnią Twoją markę od innych firm z tej samej branży.
- Stwórz profil buyer persona. Skorzystaj z dostępnych danych o swoich odbiorcach i znajdź klienta idealnego – nadaj mu imię, wiek, wygląd, cechy charakterystyczne, zainteresowania. Dzięki temu łatwiej opracujesz sposób komunikacji, który stanowi niezwykle ważny element strategii marketingowej.
- Ustal cele – zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki działaniom w mediach społecznościowych. Chcesz zwiększyć świadomość marki wśród konsumentów, podnieść sprzedaż albo po prostu zależy Ci na zgromadzeniu większego grona odbiorców w social mediach, by realizować założenia biznesowe? Zastanów się nad tym i uwzględnij w strategii.
- Wybierz kanały komunikacji – uczyń to w oparciu o powyższe kwestie. Najpopularniejsze są social media, takie jak: Instagram, YouTube i Facebook, odpowiednie dla każdej branży. W przypadku młodszej grupy docelowej warto rozważyć TikToka, a w kontekście starszych odbiorców np. LinkedIn czy Twitter. Wybierając kanał weź jednak pod uwagę nie tylko wiek grupy docelowej, ale też jej zainteresowania czy profil swojej działalności.
- Znajdź kilka sposobów działania. Chcąc zrealizować swoje założenia, musisz bazować na różnych narzędziach i typach komunikatów. Ustal to na podstawie pytania, co chcesz przekazać swoim odbiorcom i w jakiej formie. Może to być prowadzenie konta z infografikami, nagrywanie materiałów wideo, influencer marketing albo tworzenie wartościowych relacji.
- Na końcu zaplanuj budżet, jaki jesteś w stanie przeznaczyć na realizację strategii marketingowej i zoptymalizuj ją, jeśli wykraczasz poza ramy lub gdy okaże się, że możesz rozszerzyć swoje działania.